Pielęgniarka szkolna

Pielęgniarka szkolna – mgr Stanisława Stryjak


Opiekę nad uczniami szkoły sprawuje NZOZ Nasza Przychodnia z siedzibą w Sosnowcu ul. Kisielewskiego 2.

GODZINY PRACY ROK SZKOLNY 2022/2023

Poniedziałek 11:00 - 15:00
Wtorek 07:30 - 11:00
Środa 11:00 - 15:00
Czwartek 07:30 - 11:00
Piątek 11:00 - 15:00

FLUORYZACJA

                        TERMINY  NADZOROWANEGO  SZCZOTKOWANIA 

               W  SZKOLE  PODSTAWOWEJ  NR  10  IM. ORŁA BIAŁEGO W  SOSNOWCU 

W KLASACH  I-VI  W  ROKU  SZKOLNYM  2022/2023 

                

  1. 04 - 06 październik 2022 r;
  2. 08 – 10 listopad 2022 r;
  3. 06 - 08 grudzień 2022 r;
  4. 10 - 12 styczeń 2023 r;
  5. 07 - 09 luty 2023 r;
  6. 07 - 09 marzec 2023 r. 

W trosce  o  zdrowie  jamy  ustnej  w szkole  przeprowadzane są zabiegi  fluoryzacji,  która  ma  na  celu ochronę  przed próchnicą. Przepisy  mówią, że fluoryzacja  zębów  u  uczniów  szkół  podstawowych  w  klasach  I-VI,  powinna  być  przeprowadzana  przez  pielęgniarkę  szkolną  na terenach,  na  których  poziom  fluorków  w  wodzie  pitnej  nie  przekracza  1 mg/l wody.  Na  takich  obszarach  zabiegi  odbywają  się  6  razy  w  roku  szkolnym  co  4  tygodni począwszy  od  miesiąca  września. Zabiegi  te  są  obowiązkowe. Uczeń może  zostać  z  nich  zwolniony  na  pisemną  prośbę  rodziców  lub  lekarza  stomatologa. Jest  to  bardzo  ważny  rodzaj  profilaktyki  próchnicy,  gdyż podczas fluoryzacji  dziecko  również  nabywa  prawidłowych  nawyków  mycia  i  szczotkowania  ząbków.

          Związki  fluoru:

  • wzmacniają szkliwo zęba,  dzięki  czemu  staje  się  ono  odporne  na  działanie kwasów  i  bakterii  wywołujących  próchnicę;
  • wspomagają tak zwaną  remineralizację  szkliwa,  czyli  odbudowę  w miejscach,  gdzie  pojawiają  się  drobne  ubytki;
  • hamują rozwój bakterii,  które  przyczyniają  się  do  powstawania próchnicy;
  • tworzą na zębach  barierę,  która  utrudnia  przywieranie  osadu  i tworzenie  się  kamienia  nazębnego;
  • zapobiegają próchnicy wtórnej w  okolicach  wypełnień,  koron  czy  uzupełnień  protetycznych;

 

                    RĘCE  MYJESZ  ZDROWO  ŻYJESZ

     Mycie  rąk to niezbędny element higieny osobistej. Mycie  rąk  to  problem  dotąd  bardzo  bagatelizowany. Zdrowy  rozsądek  i  prawidłowe  zachowania  higieniczne  pomogą  nam  ustrzec się  przed  zachorowaniem. Wystarczy  odruchowo  dotknąć  nieumytymi  dłońmi  okolic  oczu,  nosa  czy  ust  i  jesteśmy  narażeni  na  ogromne  ryzyko zachorowania  na  różnego  rodzaju  infekcje.  Dłonie  kolonizują  drobnoustroje  patogenne. Poza  bakteriami  ręce  mogą  być  zasiedlone  przez  wirusy,  grzyby  oraz  jaja  pasożytów.  Na  rękach,  oprócz  tego,  że  mamy  bardzo  drobne  jednokomórkowe  organizmy,  czyli  drobnoustroje,  które  bytują  na  skórze  jako  flora  stała,  poprzez  dotykanie  różnych  przedmiotów  np.  klamek, banknotów,  guzików,  wind,  rurek  w  autobusie  i  innego  rodzaju  powierzchni  abiotycznych,  nabywamy  też  tzw.  florę  przejściową,  która  chętnie  przykleja  się  do  naszych  rąk.  Te  drobnoustroje  są  często  przenoszone  do  jamy  ustnej  i  dróg  oddechowych.  Jeśli  są  chorobotwórcze,  a  my  akurat  w  danym momencie  mamy  osłabioną  odporność  niestety  może  dojść  do  wtargnięcia  i  rozwoju  zakażenia.  Tak  więc  tę  ,,bombę  bakteryjną"  możemy  skutecznie  rozbroić  myjąc  prawidłowo  ręce a  higiena  rąk  jest skutecznym sposobem zminimalizowania rozprzestrzeniania się groźnych chorób (np. grypy  czy  koronawirusa bądź  ,,chorób  brudnych  rąk"  takich  jak salmonelli, zatruć  pokarmowych, biegunek,  WZW typu A).       

  

     Choroby  przenoszone  za  pośrednictwem  brudnych  rąk:    

  • Salmonella - higiena  rąk  ma  nas  przede  wszystkim  chronić  przed  zatruciami

                        pokarmowymi,  wywołanymi  Salmonellą.  Jest  ona  groźna  dla  małych

                        dzieci  mogąc doprowadzić  do  groźnych  powikłań;

  • Owsiki – trudno  w  to   uwierzyć,  ale  na  skórze  naszych  dłoni  bardzo  często

               znajdują  się  jaja  owsików.  Bardzo  łatwo  przenoszą  się  przez  dotyk.

               Jajami owsików  można  zarazić  się  w  sklepie,  wybierając  warzywa  z 

               półki,  w piaskownicy  lub  w  autobusie;

  • Wirus WZW A – ten wirus  powoduje  żółtaczkę  pokarmową. Do  zarażenia

                               najczęściej  dochodzi  przez zanieczyszczoną  wodę, żywność  i

                               brudne  ręce. Aby się  chronić  przed  tym  wirusem, konieczna  jest

                               dokładna  higiena  rąk   zaraz  po  powrocie  do  domu;

  • Rotawirusy – mogą wywoływać często  powtarzające  się  biegunki,  nudności  oraz

                         bóle  brzucha.  Aby  ograniczyć  to  zjawisko  konieczna  jest  regularna

                         i  bardzo dokładna  higiena  rąk;

  • Escherichia coli - bakteria  Coli  jest  bardzo  popularna  i  bardzo  groźna.  Kiedy

                                 przedostanie  się  do  układu  pokarmowego,  może  poczynić  w

                                 naszym  organiźmie bardzo  poważne  spustoszenia,  jak  do  nich

                                 nie dopuścić ?.  Odpowiedzią  jest higiena  rąk wystarczająco

                                 długa  i  dokładna.    

     

      WAŻNE  !!!!!!

  • Na twoim smartfonie  jest  więcej  bakterii  niż  na  desce  sedesowej;
  • Na dłoniach na  powierzchni  1  cm²  skóry może  znajdować  się  od  40000 do   5  komórek  bakterii;
  • Każde dotknięcie klamki, banknotu czy poręczy w autobusie sprawia, że na nasze ręce dostaje się od 100 do 10 tys komórek drobnoustrojów;
  • Mycie rąk mydłem  może  zapobiec  1  na  3  chorobom  związanym  z biegunką  i  1  na  5  zakażeniom  dróg  oddechowych,  takim  jak  przeziębienie  lub  grypa; 
  • Wystarczy kilkadziesiąt sekund (15 sek.) myć ręce, by oczyścić je z 90% bakterii. Aby uzyskać jak najlepszy efekt potrzebna jest niecała minuta (30 sek.);
  • Mycie rąk mydłem w czystej wodzie zmniejsza ilość śmierci z powodu biegunki o 40 %.

     Pamiętaj o myciu rąk !!!!!

     Kiedy?

  • przed jedzeniem i przygotowywaniem posiłków;
  • po zajęciach z w-fu,  po  zajęciach  plastycznych,  po  zabawie  w  czasie  przerw  między lekcjami
  • po skorzystaniu z toalety;
  • po powrocie do  domu;
  • po zabawie ze  zwierzętami;
  • po kontakcie z  osobą  chorą;
  • po zabawie na  świeżym  powietrzu;
  • po zakryciu ust  podczas  kaszlu,  kichaniu;
  • po czynnościach porządkowych  czy  wyniesieniu  śmieci;
  • zawsze kiedy czujemy  taką  potrzebę;
  • oraz za każdym  razem,  kiedy  ręce  są 

     Jak myć ręce?.  Podstawowe zasady:

 

  1. Najpierw moczymy ręce w  ciepłej  wodzie i  nakładamy  na  nie  tyle   mydła, aby pokryły  całą  powierzchnię  dłoni;
  2. Wykonuj czynności dokładnie;
  3. Pocieramy o siebie  wewnętrzne  strony  dłoni;
  4. Położyć jedną dłoń  na  grzbiecie  drugiej,  przeplatając  palce  obu  dłoni.  Zmienić dłonie;
  5. Złożyć dłonie razem,  przeplatając  palce;
  6. Grzbiet palców dłoni  schować  w  drugiej  dłoni,  splatająć  palce  razem;
  7. Pocierać obrotowo jeden  kciuk,  zaciśniętyw  drugiej  dłoni.  Zmienić  dłonie;
  8. Pocierać obrotowo jedną  dłoń  do  tyłu  i  do  przodu  zaciśniętymi  palcami  drugiej dłoni.  Zmienić  dłonie;
  9. Spłukać dłonie pod  bieżącą  wodą;
  10. Wysuszyć dłonie.

  

 

Pamiętajmy  o  tym,  że  higiena  rąk  nie  jest  czymś,  co  musi  być  uciążliwe  a  mycie rąk powinno stać się dla każdego nawykiem, czynnością, którą  wykonuje z dużą regularnością. Wyrabiając  w  sobie  prawidłowe  nawyki,  zapewniamy  sobie  i  naszym  bliskim  maksymalną  ochronę  przed  wieloma  chorobami,  jednocześnie  zwracamy  uwagę   na  to,  aby  nie  tylko  często  i  dokładnie  myć  ręce,  ale  również  unikać  kontaktu  brudnych  dłoni  z  ustami,  nosem   oczami  i  jedzeniem.  Ograniczając  kontakt  zanieczyszczonej  skóry  z  błonami  śluzowymi i  łącząc  to  z  dokładnym  i  częstym  myciem  rąk,  zapewniamy  sobie  najlepszą  możliwą  ochronę  przed  wieloma  uciążliwymi  i  groźnymi  chorobami.

 

Do zadań pielęgniarki szkolnej należy:

  1. Wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych w odpowiednich grupach wiekowych;
  2. Kierowanie postępowaniem poprzesiewowym oraz sprawowanie opieki nad uczniami z dodatnimi wynikami testów;
  3. Czynne poradnictwo dla uczniów z problemami zdrowotnymi;
  4. Sprawowanie opieki nad uczniami z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością, w tym realizacja świadczeń pielęgniarskich oraz wyłącznie na podstawie zlecenia lekarskiego i w porozumieniu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, na którego liście świadczeniobiorców znajduje się uczeń, zabiegów i procedur leczniczych koniecznych do wykonanai u czmiów w trakcie pobytu w szkole;
  5. Udzielanie pomocy przedlekarskiej w przypadku nagłych zachorowań, urazów i zatruć;
  6. Doradztwo dla Dyrektora szkoły w sprawie warunków bezpieczeństwa uczniów, organizacji posiłków i warunków sanitarnych w szkole;
  7. Edukacja w zakresie zdrowia jamy ustnej;
  8. Prowadzenie u uczniów szkół podstawowych (klasy I-VIII) znajdujących się na obszarach, gdzie poziom fluorków w wodzie pitnej nie przekracza wartości 1 mg/l, grupowej fluorkowej metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatami 6 razy w roku, w odstępach co 6 tygodni;
  9. Udział w planowaniu, realizacji i ocenie edukacji zdrowotnej.

Zalecane terminy wykonania badań bilansowych i testów przesiewowych:

  • klasa I szkoły podstawowej - wrzesień;
  • klasa III szkoły podstawowej - styczeń;
  • klasa V szkoły podstawowej - marzec;
  • klasa VII szkoły podstawowej - październik


Profilaktyczne badania lekarskie (bilanse zdrowia) dzieci i młodzieży szkolnej do ukończenia 19 r.ż., a także obowiązkowe szczepienia ochronne wykonują lekarze, do których osoby te są zadeklarowane.
Szczegółowy opis badań bilansowych oraz testów przesiewowych w szczególnych grupach wiekowych zawarty jest w przepisach rozporzadzenia Ministra Zdrowia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2013, poz. 1248, z późniejszymi zmianami).

PROFILAKTYKA GRYPY

Śląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny przypomina, że jesień i zima to okres wzmożonych zachorowań na grypę. Najskuteczniejszą metodą uniknięcia zachorowania i związanych z nim powikłań jest profilaktyka pod postacią corocznego szczepienia. Szczepienia zalecane są szczególnie osobom z obniżoną odpornością, osobom z przewlekłymi chorobami krążenia oraz układu oddechowego, dzieciom powyżej 6-tego miesiąca życia, osobom powyżej 50-tego roku życia, kobietom w ciąży, pracownikom służby zdrowia oraz osobom narażonym na kontakt z dużą liczbą ludzi.
W Międzynarodowym Punkcie Szczepień Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Katowicach można zaszczepić się przeciwko grypie.
Szczegółowe informacje dot. szczepień można uzyskać pod nr tel. 32 351 23 13, 32 351 23 00 wew. 111 lub na stronie internetowej www.wsse.katowice.pl

CZYM JEST GRYPA?

Grypa jest ostrą chorobą wirusową, wywoływaną najczęściej przez wirusy grypy A i B, rzadziej C. Namnażają się one w komórkach nabłonkowych górnego i dolnego odcinka dróg oddechowych. Okres wylęgania grypy wynosi średnio 2 dni, natomiast największa zakaźność występuje 1 dzień przed i 3 do 5 dni po ustąpieniu objawów. Choroba przenosi się drogą kropelkową, przez kontakt bezpośredni z zakażoną osobą lub przez kontakt ze skażonymi powierzchniami i przedmiotami. Charakterystycznymi objawami klinicznymi są wysoka gorączka, dreszcze, bóle mięśniowo-stawowe, ból gardła, ból głowy, kaszel, katar oraz ogólne osłabienie. Najczęściej zachorowania mają przebieg lekki lub umiarkowany, jednak w najcięższych przypadkach, zwłaszcza u osób z istniejącymi schorzeniami, choroba może skończyć się ciężkimi powikłaniami lub nawet śmiercią.

JAK SKUTECZNIE UCHRONIĆ SIĘ PRZED CHOROBĄ?

Aby zwiększyć odporność zadbaj o urozmaiconą dietę bogatą w składniki odżywcze, witaminy oraz minerały. Zadbaj również o zdrowy, długi sen, a wolny czas spędzaj aktywnie na świeżym powietrzu. Dopasuj ubiór odpowiednio do temperatury otoczenia – nie przegrzewaj i nie wychładzaj organizmu, a w deszczowy dzień załóż nieprzemakalne obuwie. Zaszczep się przeciwko grypie sezonowej, ale pamiętaj że z uwagi na szybką mutację wirusa, szczepienia ochronne należy powtarzać corocznie.

ZADBAJ O HIGIENĘ!

  • myj ręce jak najczęściej – po każdej wizycie w toalecie, przed jedzeniem, po kontakcie z żywnością, zwierzętami oraz po kontakcie z chorą osobą. Pamiętaj, że jest to najlepsza metoda na ograniczenie rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych;
  • nie zapominaj o prawidłowej technice mycia rąk – myj je mydłem pod bieżącą, ciepłą wodą przez 20-30 sekund, rozprowadzając dokładnie po wszystkich powierzchniach dłoni i palców;
  • w przypadku braku dostępu do bieżącej wody np. w podróży używaj chusteczek nasączonych środkami czystości na bazie alkoholu;
  • podczas kichania i kasłania zasłaniaj nos i usta chusteczką higieniczną, a w miarę potrzeby staraj się oczyszczać nos z wydzieliny;
  • pamiętaj, aby po zużyciu chusteczki higienicznej wyrzucić ją jak najszybciej do kosza, by nie stanowiła źródła zakażenia;
  • unikaj dotykania rękami śluzówek oczu, nosa i ust, ponieważ zwiększasz prawdopodobieństwo przeniesienia zarazków na powierzchnie użytkowe;
  • wietrz pomieszczenie w którym przebywasz – nawet 3-4 razy dziennie przez 10 minut;
  • jeśli masz objawy grypy (kaszel, ból gardła, ból mięśni, ból głowy, dreszcze, osłabienie, biegunka) najlepiej zostań w domu – unikaj dużych skupisk ludzi, gdyż wirus łatwo przenosi się drogą kropelkową na inne osoby – i jak najszybciej zgłoś się do lekarza

Czym jest wszawica?

Szanowni Rodzice!

To nie jest wstydliwy problem. Wszawica jest chorobą, którą można skutecznie zwalczać! Niestety, mimo osiągnięć cywilizacyjnych wciąż pojawia się w skupiskach ludzkich. Szczególnie narażone są na nią nasze dzieci. Zastosowanie się do zaleceń Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz szkolnych procedur pozwoli uniknąć rozprzestrzeniania się tej choroby w naszej szkole.

Wszawica jest chorobą zakaźną, powodowaną przez pasożyta – wesz głowową. Pasożyt ten żyje wyłącznie na owłosionej skórze głowy człowieka i żywi się jego krwią. Wielkość dorosłego owada nie przekracza 2-3mm. Larwy wszy (gnidy) mają kolor białawo-brązowy, a rozmiarem przypominają główkę szpilki. Samica składa zwykle od 6 do 8 jaj dziennie przez kolejne 20 dni. Dzięki substancji klejącej mocno przyczepiają się do skóry głowy. W ciągu 10 dni z jajeczek wylęga się larwa, która następnie przekształca się w dorosłego osobnika. Pasożyt żywi się wyłącznie krwią człowieka. W miejscu ukąszenia powstaje niewielkie zgrubienie, które swędzi i piecze. Wesz głowowa potrafi jedynie pełzać, dlatego też zarazić się nią można tylko przez bezpośredni kontakt z osobą chorą. Z tego też powodu, największe zagrożenie zakażeniem występuje wśród dzieci i młodzieży, które w przeciwieństwie do osób dorosłych nie zachowują wystarczającego dystansu – przytulają się głowami w trakcie zabawy, śpią obok siebie w czasie poobiedniej przerwy, pożyczają sobie nawzajem szczotki czy gumki do włosów.

Na co zwrócić uwagę, czyli objawy wszawicy:

  • Swędzenie i zaczerwienie skóry głowy – szczególnie na linii włosów.
  • Częste drapanie głowy, uczucie pieczenia.
  • Grudki na skórze głowy (strupki od ukąszeń).
  • Szarobiałe kuleczki (gnidy) o wielkości około 1 mm widoczne u nasady włosów, które nie dają się strząsnąć – najczęściej na karku, skroniach, za uszami.
  • Przeczosy, czyli ranki powstające na skutek drapania się.

Co robić, jeśli na głowie dziecka pojawiły się wszy i/lub gnidy:

  • Poinformować wychowawcę, pielęgniarkę szkolną lub bezpośrednio dyrektora szkoły/placówki o wszawicy zauważonej u dziecka.
  • Zastosować dziecku kurację dostępnymi w aptekach środkami przeciwko wszom. Należy dostosować się do zaleceń podanych przez producenta.
  • Kurację należy także zastosować u pozostałych członków rodziny (z wyjątkiem dzieci do lat 3).
  • Po 7–10 dniach należy powtórzyć kurację preparatem przeciwko wszom.
  • Wyprać bieliznę pościelową, ręczniki, czapki, szaliki, poduszki, nakrycia na łóżka w temperaturze 60 st. C. Wszy i gnidy giną przy temperaturze 53,5 st.
  • Wszystkie grzebienie, szczotki i przedmioty służące do pielęgnacji włosów (a także gumki, spinki, opaski) dokładnie myć w gorącej wodzie z detergentem.
  • Odzież, zabawki i inne przedmioty, których nie można wyprać, należy zamknąć co najmniej na 2 tygodnie w szczelnej torbie foliowej. Po tym czasie wszy i gnidy zginą. Następnie przedmioty te należy dokładnie wytrzepać.
  • Poinformować rodziców dzieci, z którym stykało się dziecko poza szkołą/placówką, że doszło do zarażenia. Nie należy: golić dziecku głowy, stosować preparatów dla zwierząt, krzyczeć na dziecko, wyśmiewać się z niego lub piętnować, szukać winnych, ukrywać choroby. Jak postępować, aby chronić dziecko przed zarażeniem wszami:
  • Czesać i szczotkować dokładnie włosy dziecka.
  • Myć dziecku głowę co najmniej dwa, trzy razy w tygodniu.
  • Uczyć je, aby nie pożyczało przyborów higienicznych (grzebieni, szczotek).
  • Uczyć je korzystania tylko ze swoich ręczników.
  • Przypominać mu, aby nie korzystało z pożyczonych czapek, szalików i innych nakryć głowy.
  • Związywać lub spinać dziecku długie włosy.
  • Sprawdzać stan czystości głowy dziecka po pobycie na feriach, wycieczkach szkolnych itp., a także po podróżach pociągiem, samolotem, autobusem. Nie obawiajmy się mówić o wszawicy. Jeśli nie będziemy jej ukrywać, znacznie łatwiej wyeliminujemy ją z naszej szkoły/przedszkola. Pamiętajmy, nie należy piętnować osób, które uległy zarażeniu. Wszawica może zdarzyć się każdemu! Nie wstydźmy się o niej mówić.

*Na rynku dostępne są różne preparaty chemiczne i roślinne – lotiony, szampony, nalewki. Jednak nie wszystkie działają na gnidy, które są mocno przyczepione do włosów. Dlatego obok kuracji specjalistycznym środkiem można spłukać włosy 6% roztworem octu lub specjalnym preparatem silikonowym, a następnie wyczesać je gęstym grzebieniem, który pomoże odkleić jajeczka od włosów.

Gdzie występuje wszawica?

Powszechne przekonanie, że występowanie wszy związane jest z brudem, ubóstwem oraz brakiem przestrzegania podstawowych zasad higieny, spowodowało, że temat wszawicy jest w naszym kraju tematem tabu. A fakty są takie, że wszawica od zawsze, występuje na całym świecie. Problem dotyczy wszystkich kontynentów, stref klimatycznych i populacji. Wszawica głowowa częściej dotyczy dzieci niż osób dorosłych. Rozprzestrzenianiu się zakażenia sprzyjają duże skupiska ludzkie, a możliwości jej przenoszenia są bardzo różnorodne. Wszawicą można zarazić się w przedszkolach, szkołach, na koloniach i obozach organizowanych dla dzieci i młodzieży, przez pożyczanie czapek, szalików czy wspólne korzystanie z grzebieni.

Jak zapobiegać wszawicy?

  • Podstawowa odpowiedzialność za wykrycie wszawicy, leczenie i zapobieganie jej spoczywa na rodzicach, ponieważ w większości przedszkoli i szkół nie sprawdza sie włosów dzieci.
  • Bez regularnej kontroli rodzice dowiadują się o istnieniu wszawicy średnio kilka tygodni od jej wystąpienia. Dzieje się tak dlatego, że wszy trudno zauważyć. Są one niewielkich rozmiarów (2-3 mm), szybko się poruszają i mają zdolność dostosowania swojego zabarwienia do koloru włosów. Gnidy są jeszcze mniejsze (1 mm) i zazwyczaj mocno przytwierdzone do nasady włosów.
  • Należy regularnie sprawdzać głowę swojego dziecka! Niech stanie się to częścią higieny osobistej. Najważniejsze, aby nie było to stresujące ani dla rodziców ani dla dzieci. Profilaktyczna kontrola włosów dzieci jest bardzo ważna.
  • Jeżeli znalezione zostaną żywe wszy u jednego z domowników, sprawdzić trzeba głowy pozostałych członków rodziny. Dzięki temu nie dojdzie do rozprzestrzeniania sie wszawicy.
  • Jeśli w trakcie sprawdzania głowy zostanie znaleziona żywa wesz i od razu zastosowane leczenie dziecko może nadal chodzić do przedszkola czy szkoły. Należy jednak uprzedzić aby unikało bezpośredniego kantaktu głowy z głowami innych dzieci.
  • Aby uniknąć rozprzedstrzeniania się wszawicy w przedszkolu czy szkole warto uprzedzić wychowawcę o wystapieniu infekcji.
  • W walce z wszawicą zastosuj produkty o udokumentowanej skuteczności i bezpieczeństwie.

Jak rozpoznać wszy u dzieci?

  • Najbardziej charakterystycznym objawem wszawicy jest świąd. Gdy nasze dziecko nieustannie drapie się po głowie, należy niezwłocznie skontrolować skórę głowy i włosy dziecka.
  • Gnidy (jaja wszy) występują zwykle u nasady włosów, mają biały kolor i przypominają łupież (w przeciwieństwie do łupieżu nie da się ich łatwo usunąć). Wszy występują najczęściej za uszami i z tyłu głowy tuż nad karkiem.
  • Dorosłe osobniki widoczne są gołym okiem. Ponieważ odnóży nie widać, wyglądają jak „ziarenka sezamu”.
  • Jeżeli stwierdzimy lub tylko podejrzewamy u dziecka wszawicę, powinniśmy niezwłocznie przejrzeć głowy pozostałych domowników i skontaktować się z farmaceutą lub lekarzem.

Jak leczyć?

Wszawicę można wyleczyć. W tym celu należy:

  • Ściśle trzymać się zaleceń lekarza/ farmaceuty.
  • Sprawdzić czy zakupiony specyfik jest bezpieczny dla dzieci.
  • Zapytać farmaceutę, czy produkt nie powoduje alergii i nie drażni skóry głowy.
  • Zastosować odpowiedni preparat, który pomoże skutecznie a zarazem bezpiecznie wyeliminować chorobę.
  • Pamiętać, że każde leczenie trzeba powtórzyć po 7-8 dniach, aby mieć pewność, że nie nastąpi nawrót wszawicy.

Dodatkowo warto wiedzieć, że:

  • Wesz głowowa nie potrafi przeżyć bez swojego żywiciela – człowieka, dlatego też odkażanie domu lub mieszkania nie jest konieczne.
  • Wesz głowowa nie bytuje na zwierzętach domowych (pies, kot), dlatego nie musisz przeglądać sierści zwierząt w obawie, że mogą być przyczyną zakażenia.
  • Wszy nie skaczą, nie pływają i dlatego do zakażenia może dojść jedynie przez bezpośredni kontakt głowy z głową.
  • Problem dotyczy w równym stopniu chłopców i dziewczynek. Wiadomo, jednak, że dzieci z dłuższymi włosami łatwiej mogą zostać zainfekowane.
  • Należy sprawdzać głowę dziecka raz na 2 tygodnie oraz po każdym powrocie dziecka z wakacji lub wycieczek szkolnych.

 

 

NADMIERNA WAGA TORNISTRA, A ZDROWIE UCZNIA - ZBYT CIĘŻKI PLECAK:

  • co drugi uczeń  w  wieku  6-9  lat  nosi  tornister,  którego  waga  przekracza  10%  masy ciała  dziecka:
  • problem przeciążonych plecaków  w  największym  stopniu  dotyka najmłodszych  dzieci;
  • 1 - średnio  ponad  tyle  zbędnych  rzeczy  znajduje  się  w  tornistrze ucznia  szkoły  podstawowej
  • 1,94 -  tyle  ważył  najcięższy  PUSTY plecak;
  • 77% zawartości tornistra  stanowiły  przedmioty  zbędne  u  jednego  badanego trzecioklasisty;
  • nawet 6-7 kg  waży  plecak  dziecka  objętego  edukacją  wczesnoszkolną.  

 

      Tornister  dziecka  odgrywa  ogromną  rolę  w  utrzymaniu  prawidłowej  postawy  oraz  zapobieganiu  skrzywieniom  kręgosłupa. 

  • zbyt ciężki plecak  może  powodować  niekorzystne,  bolesne  napięcia  w  mięśniach  i stawach,  oraz  bóle  bioder  i  kolan;
  • noszenie nieodpowiedniego plecaka  wymusza  nieprawidłową  postawę,  może  sprzyjać  kształtowaniu  nieprawidłowej  statyki  ciała - pochylenie  sylwetki  do  przodu,  a  także  bóle  w  okolicach  karku;
  • nadmierne obciążenie źle  wpływa  również  na  ramiona,  które  są  nieprzystosowane  do  noszenia  ciężarów;
  • waga tornistra ma  wpływ  na  zmniejszenie  pojemności  płuc;
  • przeciążone stopy doprowadzają  do  powstawania  zniekształceń  w  ich  budowie  i bolesności;
  • przekroczona waga plecaka  negatywnie  wpływa  na  schemat  chodzenia,  co  może  skutkować  problemem  z  kolanami;
  • w efekcie duży  balast  na  plecach  może  doprowadzić  do  poważnych  schorzeń  ortopedycznych  i 

     Na  przekroczenie  wagi  tornistrów/plecaków  uczniów  mają  wpływ  przede  wszystkim  czynniki  takie  jak:

  • obciążenie podręcznikami i  zeszytami  z  przedmiotów,  które  nie  były  ujęte  w programie  nauczania  w  danym  dniu;
  • zeszyty w twardej  oprawie  oraz  grubość  większy  niż  32  kartki;
  • noszenie dodatkowych słowników  i  książek;
  • noszenie przedmiotów nie  związanych  bezpośrednio  z  programem  nauczania, takich  jak:  pamiętniki,  albumy,  zabawki,  butelki  z  napojami  o  dużej zawartości  oraz  bidony  metalowe;
  • niewystarczający nadzór opiekunów  (rodziców,  nauczycieli)  nad  zawartością tornistrów;
  • waga tornistra nie  powinna  przekraczać  10-15%  masy  ciała  dziecka;
  • rodzaj materiału, z  jakiego  został  wykonany  tornister  lub  plecak  (waga pustego  tornistra  waha  się  od  0,5 kg  do  2  kg),  waga  pustego  tornistra  nie  powinna    przekraczać  1  kg;
  • nie kupuj tornistra z metalowym stelażem. Twoje dziecko, oprócz książek, będzie musiało dźwigać dodatkowy ciężar;
  • cięższe rzeczy należy  umieścić  na  dnie,  a  lżejsze  -  wyżej;
  • tornister/plecak należy nosić na obu  ramionach;
  • zrezygnuj z plecaka na kółkach. Mimo, że jego zakup może wydawać się dobrym pomysłem, dziecku trudno będzie nosić tornister na schodach i podczas złej pogody.

 Poza tym ciągnięcie  plecaka  jedną  ręką   zwiększy ryzyko  powstawania  wad  postawy. 

CZYM  KIEROWAĆ  SIĘ  PRZY  ZAKUPIE  PLECAKA  DLA  DZIECKA:

  • tornister nie powinien  być  szerszy  niż  ramiona  dziecka;
  • komfortowy uchwyt – zawieszka przydatna  również  dla  rodzica;
  • wielkość plecaka dobrana  do  wzrostu  ucznia;
  • mocny i wodoodporny  materiał  wierzchni;
  • odblaski z przodu  i  na  szelkach  zapewnią  widoczność  na  drodze  po  zmroku;
  • górna krawędź tornistra  na  wysokości  ramion;
  • wewnętrzne kieszenie i  przegrody  pomogą  zachować  porządek  w  plecaku;
  • boczne kieszenie dostarczą  miejsce  na  butelki  i  drobne  przedmioty;
  • usztywnione dno zapobiegnie  odkształceniu  tornistra;
  • dolna krawędź tornistra   na  wysokości  odcinka  lędźwiowego;
  • szerokie, regulowane paski  naramienne  pozwolą  dopasować  plecak,  tak  aby umożliwić  swobodne  wkładanie  i  zdejmowanie,  jednocześnie  zapewniając  jak najlepsze  przyleganie  tornistra  do  pleców;
  • ergonomiczne ukształtowanie ,,plecki"  zapewnią  sztywność  i  stabilność;
  • dodatkowy pasek piersiowy  zwiększy  optymalne  rozłożenie  ciężaru.

     Aby  zapobiegać  dysfunkcjom   układu  ruchu,  oprócz  prawidłowo  dobranego,  spakowanego  i  użytkowanego  tornistra  należy  uczniom  zapewnić  odpowiednią  ilość  aktywności  fizycznej,  a  także  właściwe  stanowisko  pracy,  zarówno  w  szkole  jak  i  w  domu,  oraz  wyrobić  właściwe  nawyki  ruchowe  (zachowanie  symetrii  ciała  przy  wykonywaniu  czynności  ruchowych  i  statycznych  tj.  oglądanie  telewizji  lub  odrabianie  lekcji).